Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »

Virtual Reality trainingen

Bestel nu de beste Virtual Reality trainingen online. Cursus Virtual Reality E-learning online. Leer alles over Virtual Reality en start vandaag nog. Wilt u meer informatie? Onder de producten staat alles uitgelegd.

Sorteren op

2 Trainingen

2 Trainingen

Virtual Reality Training

  • Type training: E-learning (online)
  • Taal: Engels
  • Online toegang: 24/7, 365 dagen na activatie
  • Interactieve multimedia lessen met video, audio en ondertiteling
  • Video's van maximaal 3-10 minuten, te bekijken in uw eigen tempo
  • Praktische oefeningen met real-time analyse van de acties en resultaten
  • Flexibel beheer met voortgangsrapportage
  • Per specifiek onderwerp een les bekijken
  • Uw antwoorden worden direct geëvalueerd
  • De software vertelt u precies waar uw eventuele fouten liggen
  • Mogelijkheid om een opdracht (onbeperkt) te herhalen
  • Oplossingsvideo's bekijken
  • ICT Certificeringen
  • Tips & Tricks
  • Examen Quiz
  • MeasureUp Examensimulatie (150+ vragen)
  • LiveLabs (indien beschikbaar)
  • Award Winning E-learning
  • Volledige training voor het officiële Examen
  • Gebruikersvriendelijke omgeving
  • Inclusief Online Docent (via e-mail en chat)
  • Inclusief Certificaat van Deelname

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality (VR) is een door de computer gegenereerde simulatie van een driedimensionale omgeving die kan worden ervaren met behulp van speciale headsets of andere apparaten. VR-technologie stelt gebruikers in staat om te interageren met en zich onder te dompelen in virtuele omgevingen die echte of volledig denkbeeldige omgevingen kunnen nabootsen.

De technologie achter VR omvat het creëren van computergegenereerde beelden of video die een 3D-omgeving simuleren. De gebruiker draagt een headset die de virtuele omgeving weergeeft en kan ermee interageren met behulp van controllers of andere invoerapparaten. De VR-headset bevat doorgaans sensoren die de bewegingen van de gebruiker volgen, zodat deze zich op een natuurlijke manier in de virtuele omgeving kan bewegen en ermee kan interageren.

VR wordt in verschillende sectoren gebruikt, waaronder gaming, entertainment, onderwijs en gezondheidszorg. Bij gaming kan VR zorgen voor meer meeslepende en boeiende spelervaringen, waardoor spelers het gevoel krijgen dat ze zich daadwerkelijk in de spelwereld bevinden. In de entertainmentsector kan VR worden gebruikt om meeslepende ervaringen te creëren, zoals virtuele concerten of kunsttentoonstellingen.

In het onderwijs kan VR worden gebruikt voor virtuele excursies of simulaties waarmee leerlingen historische gebeurtenissen of wetenschappelijke concepten op een meer interactieve manier kunnen beleven. In de gezondheidszorg kan VR worden gebruikt voor pijnbestrijding of om patiënten te helpen fobieën en angsten te overwinnen.

In het algemeen zijn de potentiële toepassingen van VR enorm en gevarieerd, en de technologie ontwikkelt zich snel. Naarmate de technologie vordert en betaalbaarder wordt, zal zij naar verwachting steeds populairder worden en toegankelijk worden voor een breder scala aan gebruikers.

Waarom Virtual Reality?

Virtual Reality (VR) is een technologie die steeds belangrijker wordt en het potentieel heeft om veel industrieën te revolutioneren. Het immersieve karakter van VR creëert een gevoel van aanwezigheid en betrokkenheid dat niet kan worden gerepliceerd door traditionele vormen van media.

Een van de belangrijkste voordelen van VR is de mogelijkheid om realistische simulaties te creëren die kunnen worden gebruikt voor opleiding en onderwijs. VR kan mensen een veilige en gecontroleerde omgeving bieden om nieuwe vaardigheden te leren of complexe procedures te oefenen zonder het risico van gevolgen in de echte wereld. Dit heeft belangrijke gevolgen voor sectoren als de gezondheidszorg, de luchtvaart en het leger, waar veiligheid en precisie van het grootste belang zijn.

Een andere belangrijke toepassing van VR is entertainment en gaming. VR-technologie maakt meer meeslepende en boeiende ervaringen mogelijk die gebruikers naar geheel nieuwe werelden kunnen brengen of hen in staat stellen gebeurtenissen en omgevingen te ervaren die in de echte wereld onmogelijk zouden zijn. Dit heeft het potentieel om geheel nieuwe vormen van storytelling en mediaconsumptie te creëren.

Daarnaast kan VR worden gebruikt om nieuwe mogelijkheden voor sociale interactie en samenwerking te creëren. Virtuele omgevingen kunnen worden gebruikt voor vergaderingen op afstand, conferenties en samenwerking, waarbij mensen uit verschillende delen van de wereld worden samengebracht in een gedeelde virtuele ruimte. Dit heeft belangrijke gevolgen voor sectoren als werk op afstand, onderwijs en onderzoek.

Bovendien kan VR worden gebruikt voor therapeutische doeleinden, zoals pijnbestrijding, blootstellingstherapie voor fobieën en behandeling van psychische aandoeningen. VR-simulaties kunnen een gecontroleerde omgeving creëren die kan worden gebruikt om mensen te helpen angsten en vrees op een veilige en gecontroleerde manier te overwinnen.

Kortom, VR heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in vele sectoren en nieuwe mogelijkheden te bieden voor leren, amusement, sociale interactie en gezondheidszorg. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en toegankelijker wordt, zal zij naar verwachting een steeds grotere impact hebben op de samenleving.

Hoe werkt Virtual Reality?

Virtual Reality (VR) technologie werkt door het creëren van een computergegenereerde simulatie van een driedimensionale omgeving die kan worden ervaren door het gebruik van gespecialiseerde headsets of andere apparaten. De technologie achter VR omvat het gebruik van krachtige computers, schermen met hoge resolutie en gespecialiseerde invoerapparaten.

Om een VR-omgeving te creëren, genereert een computer een 3D-model van een virtuele wereld. Dit kan gebeuren met behulp van gespecialiseerde softwaretools en programmeertalen. Het 3D-model bestaat uit objecten, personages en andere elementen waarmee in de virtuele omgeving kan worden gewerkt.

De gebruiker draagt een VR-headset die de virtuele omgeving weergeeft, meestal met schermen met een hoge resolutie die dicht bij de ogen worden geplaatst om een breed gezichtsveld te bieden. De headset bevat ook sensoren die de bewegingen van de gebruiker volgen, zodat deze op een natuurlijke manier kan bewegen en interageren met de virtuele omgeving.

Voor interactie met de virtuele omgeving kunnen gebruikers speciale invoerapparaten gebruiken, zoals handcontrollers of handschoenen waarmee zij objecten kunnen manipuleren en acties kunnen uitvoeren in de virtuele wereld. Sommige VR-systemen bevatten ook extra sensoren die de hand- en vingerbewegingen van de gebruiker volgen, waardoor een nog preciezere controle mogelijk is.

Een van de belangrijkste uitdagingen bij VR is het creëren van een gevoel van onderdompeling en aanwezigheid in de virtuele omgeving. Dit houdt in dat de virtuele wereld op een natuurlijke en realistische manier reageert op de handelingen van de gebruiker. Dit vereist zorgvuldige aandacht voor details bij het ontwerp van de virtuele omgeving en de programmering van de software die deze bestuurt.

VR-technologie is een complex en geavanceerd systeem waarbij gespecialiseerde hardware, software en invoerapparaten worden geïntegreerd. Met de voortdurende vooruitgang van de technologie zal VR naar verwachting steeds krachtiger en toegankelijker worden en nieuwe mogelijkheden bieden voor amusement, onderwijs, opleiding en andere toepassingen.

10 voordelen van Virtual Reality

  1. Realistische simulaties: Virtual Reality technologie kan realistische simulaties van echte omgevingen en scenario's creëren, waardoor mensen vaardigheden kunnen oefenen en situaties kunnen ervaren die in het echte leven moeilijk of gevaarlijk kunnen zijn.
  2. Verbeterd leren: VR kan een meeslepende en interactieve leeromgeving bieden die boeiender en effectiever kan zijn dan traditionele klaslokalen.
  3. Verbeterd entertainment: VR-technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor entertainment en gaming, waardoor gebruikers virtuele werelden en gebeurtenissen op een meer meeslepende en boeiende manier kunnen ervaren.
  4. Meer empathie: VR simulaties kunnen worden gebruikt om empathie en begrip te bevorderen door mensen situaties vanuit het perspectief van een ander te laten ervaren.
  5. Samenwerking op afstand: VR kan worden gebruikt om virtuele ontmoetings- en samenwerkingsruimten te creëren die mensen in staat stellen samen te werken vanaf locaties op afstand.
  6. Therapeutische voordelen: VR-technologie kan worden gebruikt voor therapeutische doeleinden, zoals pijnbestrijding, blootstellingstherapie voor fobieën en geestelijke gezondheidszorg.
  7. Verbeterd ontwerp: VR kan worden gebruikt om 3D-ontwerpen en -modellen op een meer intuïtieve en natuurlijke manier te creëren en te visualiseren, waardoor het ontwerpproces in sectoren als architectuur en techniek wordt verbeterd.
  8. Veiligere training: VR simulaties kunnen een veilige en gecontroleerde omgeving bieden voor individuen om complexe procedures en vaardigheden te oefenen zonder het risico van gevolgen in de echte wereld.
  9. Verhoogde toegankelijkheid: VR-technologie heeft het potentieel om ervaringen en evenementen toegankelijker te maken voor personen met een handicap of beperkingen die hen verhinderen deel te nemen aan echte activiteiten.
  10. Beter onderzoek: VR kan worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en experimenten, waardoor onderzoekers gecontroleerde omgevingen kunnen creëren en complexe verschijnselen op een meer gedetailleerde en nauwkeurige manier kunnen bestuderen.

Zo kan Virtual Reality uw bedrijf helpen

Virtual Reality (VR) technologie heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop bedrijven werken en biedt een reeks voordelen die bedrijven kunnen helpen hun activiteiten, klantervaringen en bedrijfsresultaten te verbeteren.

Eén manier waarop VR bedrijven kan helpen is door klanten een meer aantrekkelijke en meeslepende manier te bieden om producten of diensten te ervaren. Detailhandelaren kunnen VR bijvoorbeeld gebruiken om virtuele showrooms te creëren waarin klanten op een meer realistische en boeiende manier producten kunnen bekijken en ermee kunnen interageren. Dit kan de betrokkenheid en tevredenheid van klanten vergroten, wat leidt tot meer verkoop en loyaliteit.

VR kan ook worden gebruikt voor de opleiding en ontwikkeling van werknemers, door een veilige en gecontroleerde omgeving te bieden waarin mensen complexe vaardigheden en procedures kunnen oefenen. Dit kan bijzonder nuttig zijn in sectoren zoals de gezondheidszorg, waar fouten ernstige gevolgen kunnen hebben. VR simulaties kunnen helpen om de kwaliteit en effectiviteit van trainingsprogramma's te verbeteren, wat leidt tot betere prestaties en resultaten.

Daarnaast kan VR worden gebruikt voor samenwerking en communicatie op afstand, waardoor teams vanaf verschillende locaties op een meer immersieve en interactieve manier kunnen samenwerken. Dit kan bijzonder nuttig zijn voor wereldwijde teams of voor bedrijven met werknemers op afstand.

Een andere mogelijke toepassing van VR in het bedrijfsleven is het ontwerp- en prototypeproces. VR kan ontwerpers een meer intuïtieve en natuurlijke manier bieden om 3D-modellen en omgevingen te creëren en te visualiseren. Dit kan het ontwerpproces helpen verbeteren en leiden tot effectievere producten en diensten.

De voordelen van VR-technologie voor bedrijven zijn talrijk en gevarieerd. Door klanten meer aantrekkelijke en meeslepende ervaringen te bieden, de opleiding en samenwerking van werknemers te verbeteren en het ontwerp- en prototypeproces te verbeteren, kan VR bedrijven helpen effectiever en efficiënter te werken, wat leidt tot betere resultaten en meer succes.

Virtual Reality training

Cursussen voor Virtual Reality zijn geschikt voor elke IT professional, zowel particulier als zakelijk. Naar aanleiding van uw reeds opgedane trainingen en kennis, kiest u zelf met welke Virtual Reality training u begint, of juist verder gaat. Heeft u advies hierover nodig? Dan staan we voor u klaar via telefoon, chat en e-mail.

Voor elke aangeschafte online training heeft u 1 jaar toegang. 24 uur per dag, 7 dagen per week tot wel 365 dagen lang. Zo bepaalt u zelf wanneer en hoelang u leert voor de training. Komt het overdag even niet uit? De avond en nacht zijn voor u beschikbaar. Zelfs als u enkele weken op vakantie gaat, dan is dit geen probleem en pakt u het simpelweg na uw welverdiende vakantie weer op.

Virtual Reality certificeringen

Er zijn verschillende certificeringen beschikbaar voor personen die geïnteresseerd zijn in een carrière in Virtual Reality (VR) technologie. Deze certificeringen zijn ontworpen om personen te voorzien van de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van VR-projecten.

Hier is een lijst van enkele populaire certificeringen voor Virtual Reality:

  • Certified Virtual Reality Developer (CVRD) - Deze certificering wordt aangeboden door de VR/AR Association en omvat de technische vaardigheden die nodig zijn om VR-toepassingen te ontwikkelen en te programmeren.
  • Unity Certified Programmer - Specialization in Virtual Reality - Deze certificering wordt aangeboden door Unity Technologies en richt zich op de ontwikkeling van VR-toepassingen met behulp van de Unity-engine.
  • Certified Unreal Engine 4 Developer - Deze certificering wordt aangeboden door Epic Games en heeft betrekking op de ontwikkeling van VR-toepassingen met behulp van de Unreal Engine.
  • Certified AR/VR Developer - Deze certificering wordt aangeboden door de XR Association en richt zich op de ontwikkeling van zowel AR- als VR-toepassingen.
  • Certified Virtual Reality Professional (CVRP) - Deze certificering wordt aangeboden door de International Virtual Reality Professionals Association en omvat een reeks VR-gerelateerde onderwerpen, waaronder ontwerp, ontwikkeling en marketing.
  • Certified VR Product Manager - Deze certificering wordt aangeboden door de Product School en omvat de vaardigheden die nodig zijn om de ontwikkeling en lancering van VR-producten te beheren.
  • Certified Augmented Reality and Virtual Reality Developer (CAVRD) - Deze certificering wordt aangeboden door de International Association of Computer Science and Information Technology en omvat de technische vaardigheden die nodig zijn om zowel AR- als VR-toepassingen te ontwikkelen.
  • Certified Virtual Reality Designer (CVRD) - Deze certificering wordt aangeboden door de Academy of VR en omvat de ontwerpvaardigheden die nodig zijn om meeslepende VR-ervaringen te creëren.
  • Certified Virtual Reality Instructor (CVRI) - Deze certificering wordt aangeboden door de VR Education Society en omvat de vaardigheden die nodig zijn om VR-gerelateerde onderwerpen te onderwijzen, waaronder ontwikkeling, ontwerp en marketing.
  • Certified Virtual Reality Consultant (CVRC) - Deze certificering wordt aangeboden door de VR/AR Association en omvat de vaardigheden die nodig zijn om adviesdiensten te verlenen met betrekking tot VR-technologie en -toepassingen.

Deze certificeringen kunnen professionals helpen de vaardigheden en kennis te verwerven die nodig zijn om uit te blinken in het snelgroeiende gebied van Virtual Reality. Met een certificaat in Virtual Reality kunnen professionals hun vooruitzichten op een baan vergroten, hun verdienpotentieel verbeteren en experts worden in de ontwikkeling en implementatie van VR-technologie.

Banen en carrière-gerelateerde Virtual Reality certificeringen

Personen met certificeringen in Virtual Reality (VR) kunnen een reeks carrières nastreven in sectoren zoals gaming, entertainment, gezondheidszorg, onderwijs en meer. Enkele van de banen die beschikbaar zijn voor mensen met VR-certificaten zijn:

  • VR Ontwikkelaar: Een VR-ontwikkelaar is verantwoordelijk voor het creëren van VR-toepassingen en inhoud met behulp van software en tools zoals Unity, Unreal Engine en 3D-modelleringssoftware.
  • VR Designer: Een VR designer werkt aan het visuele en user interface design van VR applicaties en content, het creëren van meeslepende en boeiende ervaringen voor gebruikers.
  • VR Animator: Een VR animator maakt animaties en motion graphics voor gebruik in VR toepassingen en content, en brengt virtuele omgevingen en personages tot leven.
  • VR Ingenieur: Een VR engineer is verantwoordelijk voor de technische aspecten van VR ontwikkeling, inclusief hardware integratie, software optimalisatie en het oplossen van problemen.
  • VR Project Manager: Een VR project manager houdt toezicht op de ontwikkeling en implementatie van VR projecten en zorgt ervoor dat deze op tijd, binnen het budget en volgens de vereiste kwaliteitsnormen worden afgerond.
  • VR Educator: Een VR educator gebruikt VR technologie om meeslepende en interactieve leerervaringen te creëren, het leerproces te verbeteren en studenten te betrekken.
  • VR Marketing Specialist: Een VR marketing specialist gebruikt VR technologie om boeiende en meeslepende marketing campagnes en content te creëren, waardoor bedrijven hun producten en diensten op nieuwe en innovatieve manieren kunnen promoten.
  • VR Gezondheidszorg Specialist: Een VR gezondheidszorg specialist gebruikt VR technologie om virtuele omgevingen en simulaties te creëren voor medische training, therapie en behandeling.
  • VR Entertainment Specialist: Een VR entertainment specialist creëert meeslepende en boeiende VR ervaringen voor gebruik in gaming, themaparken en andere entertainment industrieën.
  • VR Onderzoeker: Een VR onderzoeker doet onderzoek en ontwikkeling op het gebied van VR technologie, het verkennen van nieuwe toepassingen en mogelijkheden voor dit spannende en snel evoluerende gebied.

Over het algemeen kunnen mensen met een certificaat in VR-technologie een reeks spannende en lonende carrières in verschillende sectoren nastreven, waarbij ze hun vaardigheden en kennis gebruiken om boeiende en meeslepende ervaringen voor gebruikers te creëren.

Geschiedenis van Virtual Reality

Virtual Reality (VR) technologie heeft een lange en fascinerende geschiedenis die enkele decennia teruggaat. Hoewel het concept van VR al veel langer bestaat, werd de eerste VR-technologie pas in de jaren zestig ontwikkeld.

In 1962 creëerde een cinematograaf genaamd Morton Heilig een apparaat genaamd de Sensorama, dat was ontworpen om een meeslepende filmervaring te bieden. De Sensorama was een grote kast waarin gebruikers gingen zitten, en die alle vijf zintuigen stimuleerde met een combinatie van geluiden, trillingen en zelfs geuren, om een meeslepende ervaring te bieden.

In de jaren 1960 en 1970 werden verschillende andere VR-apparaten ontwikkeld, waaronder de Headsight, een VR-headset die een magnetisch volgsysteem gebruikte om hoofdbewegingen te detecteren, en het Zwaard van Damocles, de eerste VR-headset die een computer gebruikte om graphics te genereren.

In de jaren tachtig werd de eerste VR-headset voor consumenten, de Nintendo Power Glove, uitgebracht. Het duurde echter tot de jaren 1990 voordat de VR-technologie meer aandacht kreeg, met de release van de eerste commerciële VR-headset, de Virtuality 1000CS.

In de jaren negentig werden verschillende andere VR-apparaten en -toepassingen ontwikkeld, waaronder de CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), een grote immersieve ruimte waarin gebruikers konden interageren met virtuele omgevingen, en de Nintendo Virtual Boy, een draagbaar VR-apparaat.

Begin jaren 2000 bleef de VR-technologie zich ontwikkelen, met de ontwikkeling van de eerste VR-handschoenen en haptische feedbackapparaten. Het duurde echter tot de release van de Oculus Rift-headset in 2012 voordat VR-technologie veel aandacht kreeg.

Sindsdien is de VR-technologie zich snel blijven ontwikkelen, met de release van verschillende nieuwe VR-headsets, waaronder de HTC Vive en de PlayStation VR. Tegenwoordig wordt VR-technologie gebruikt in een groot aantal sectoren, waaronder gaming, gezondheidszorg, onderwijs en meer, en wordt het snel een belangrijke technologie voor het creëren van meeslepende en boeiende ervaringen voor gebruikers.

Waarom OEM Office Elearning Menu?

OEM Office Elearning Menu heeft jarenlange ervaring in het aanbieden van online cursussen en trainingen. Van Excel, Word en Outlook tot aan high professional ICT trainingen voor Cisco, AWS, CompTIA en meer. 

OEM is officieel Microsoft Partner, CertiPort Partner én EC-Council Partner. Met meer dan 1000 cursussen van meer dan 200 merken is ons aanbod geschikt voor elke PC-gebruiker. Of u nu beginnende PC-gebruiker bent die voor het eerst Word opstart, of een ICT professional bent die meer wilt weten over Data Security; OEM heeft de juiste cursus of training voor u. Mist u een training? Laat het ons weten en we kijken samen graag naar de opties.

Elke afgeronde cursus levert u een officieel certificaat van deelname op. Deze is persoonlijk en specifiek aan de cursist gericht. Elke Incompany training levert automatisch een certificaat van deelname op. Bij elke E-learning cursus dient u minimaal 70% van de praktijkopdrachten te hebben afgerond om een certificaat van deelname te ontvangen.

OEM - Learn to Work

Kies uit 1000+ trainingen en cursussen van 200+ merken voor uw persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. 

Een cursus Excel, cursus Word of zelfs een volledige cursus Office komt altijd van pas. We hebben dagelijks te maken met programma's van Microsoft en het bespaart u veel tijd om deze goed onder de knie te hebben.

Ook hebben we bij OEM Office Elearning Menu trainingen voor ICT professionals. Zo leert u omgaan met databases, servers, leert u programmeren of wordt u zelfs een gecertificeerd ethisch hacker. Leer alles online via E-learning, middels cursusboeken, Walk-in trainingen of via Incompany trainingen binnen het bedrijf waar u werkzaam bent.

Nóg meer kennis

Lees onze meest recente blogartikelen

Bekijk alles